Op 30 mei 2024 heeft de Raad officieel de richtlijn inzake het recht op reparatie aangenomen, waarin gemeenschappelijke regels zijn vastgelegd om de reparatie van onbruikbare of defecte goederen te bevorderen.
De richtlijn wil reparatie aantrekkelijker maken voor consumenten door middel van verschillende instrumenten en stimulansen:
Europees reparatieplatform: Er zal een onlineplatform worden opgericht om consumenten te helpen gemakkelijk reparatiediensten te vinden.
Uitbreiding van de wettelijke garantie: Als consumenten kiezen voor reparatie in plaats van vervanging, wordt de wettelijke garantie met 12 maanden verlengd.
Nieuwe verplichtingen voor fabrikanten
Verplichte reparatie: Fabrikanten worden verplicht om technisch repareerbare producten te repareren volgens EU-normen, op verzoek van de consument. Dit geldt voor goederen waarvoor in de EU-wetgeving al eisen inzake repareerbaarheid zijn vastgelegd.
Reparatievoorwaarden: De reparatie moet gratis of tegen redelijke kosten binnen een redelijke termijn worden uitgevoerd. Als reparatie onmogelijk is, kan een gereviseerd product worden aangeboden.
Vrijwillig reparatieformulier: Fabrikanten moeten een formulier verstrekken met duidelijke informatie over het reparatieproces, inclusief tijdschema’s en prijzen.
Implementatie
De richtlijn treedt in werking 20 dagen na publicatie in het Publicatieblad van de EU.
De lidstaten hebben na de inwerkingtreding 24 maanden de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving.
Zodra de richtlijn is omgezet, moeten Belgische fabrikanten voldoen aan de nieuwe verplichtingen met betrekking tot de repareerbaarheid van producten.